Zaxcom Audio
digital optagere
Cedar Audio logo

Zaxcom har lavet digital location udstyr i over 25 år og konstant sat nye standarder for, hvad man kan forvente af udstyret. Zaxcom har da også modtaget både to Academy Awards (Oscar) og to Emmy Award for deres arbejde indenfor udstyr til film- og TV lyd.
Zaxcom blev grundlagt i 1986, og i 1992 introducerede de verdens første rent digitale post production mikser.
Deres Deva blev lanceret i 1996 og var verdens første harddisk baserede multispors location optager.

Og medens nogle få af "de andre" først nu introducerer deres første digitale trådløse systemer, så har Zaxcom leveret ægte digital wireless siden 2001. Og selv idag er deres trådløse udstyr helt unike med faciliteter, som ingen anden på markedet kan tilbyde.
Ingen anden producent har så meget erfaring og skabt så mange nye standarder indenfor digital location lyd som Zaxcom.

 

 

Zaxcom Audio ZRF-serie
Digital Body-Pack Recorder
  • Generelt
  • Detaljer
  • NeverClip
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom ZFR-200 og ZFR-300

 

Zaxcm Audio ZFR-200 og ZFR-300

ZFR-200 og ZFR-300 svarer til senderne TRX-LT3 og TRX-LA3, blot uden RF sender delen. De er derfor yderst kompakte højkvalitets optagere, velegnet til såvel "diskret overvågning" og som body-mount multispors optagere til f.eks. reality shows, hvor alle deltagere skal optages. Og takket være den indbyggede tidskode generator med ZaxNet modtagelse vil alle enheder være i perfekt sync.
Ved fri bevægelse over store områder kan der bare sættes flere IFB-200 sendere op på udvalgte steder, og ZFR enhederne vil automatisk jamsynce deres interne generator, når de kommer i nærheden af en af dem.
Ligesom TRX senderne kan ZFR optagerne styres og monitoreres via ZaxNet. Man kan således stille gain (f.eks. med IFB-200) og kontrollytte på hver enkelt optager (f.eks. med ERX-3TCD).

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

573.522 Zaxcom ZFR-200 lommeoptager, 1xAA batteri

573.523 Zaxcom ZFR-200S stereo lommeoptager, 1xAA batteri

573.524 Zaxcom ZFR-300 lommeoptager, 2xAA batteri

573.525 Zaxcom ZFR-300S stereo lommeoptager, 2xAA batteri

 

Zaxcom ZFR-200 og ZFR-300

 

Zaxcm Audio ZFR-200 og ZFR-300

ZFR-200 og ZFR-300 svarer til senderne TRX-LT3 og TRX-LA3, blot uden RF sender delen. De er derfor yderst kompakte højkvalitets optagere, velegnet til såvel "diskret overvågning" og som body-mount multispors optagere til f.eks. reality shows, hvor alle deltagere skal optages. Og takket være den indbyggede tidskode generator med ZaxNet modtagelse vil alle enheder være i perfekt sync.
Ved fri bevægelse over store områder kan der bare sættes flere IFB-200 sendere op på udvalgte steder, og ZFR enhederne vil automatisk jamsynce deres interne generator, når de kommer i nærheden af en af dem.
Ligesom TRX senderne kan ZFR optagerne styres og monitoreres via ZaxNet. Man kan således stille gain (f.eks. med IFB-200) og kontrollytte på hver enkelt optager (f.eks. med ERX-3TCD).

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

573.522 Zaxcom ZFR-200 lommeoptager, 1xAA batteri

573.523 Zaxcom ZFR-200S stereo lommeoptager, 1xAA batteri

573.524 Zaxcom ZFR-300 lommeoptager, 2xAA batteri

573.525 Zaxcom ZFR-300S stereo lommeoptager, 2xAA batteri

   

 

Zaxcom NeverClip logo

 

 

Zaxcom NeverClip ikon

 

 

 

 

 

Glenn Sanders fortæller om Zaxcom NeverClip

NB! Hop frem til 30:00 - starten er om ZaxMax

NeverClip er ligesom mange andre af Zaxcom's unikke faciliteter så indlysende, at det er svært at forstå, at ingen andre har gjort det før.
Dynamikområdet. Nutidens optageudstyr har efterhånden fået bedre og bedre forforstærkere med et ret stort dynamikområde. Nogle lyder naturligvis bedre end (mange) andre, men langt de fleste har et virkeligt stort dynamikområde.
På samme tid optager men nu som standard i 24-bit på sit medie, og det giver ligeledes et meget stort dynamikområde. Faktisk omkring 140dB.

Problemet. Og så skulle man jo tro, at alt var fint. Men ind imellem de to ting sidder der en A/D converter, der slet ikke kan følge med. For selv de bedste på markedet har et reelt dynamikområde på ca. 117dB.
Så det vil i praksis sige, at man i bedste fald først skærer en stor del af dynamikområdet fra det originale signal væk - for så at fylde forskellen op til de 140dB ud med nul'er i massevis. Altså ingen lyd - bare tom digital signal.
Overload og limiters. Som altid vil man gerne lægge indspilningen så højt som muligt for at udnytte det tilgængelige dynamikområde og ikke senere skulle hæve både signal og dermed støjgulv for meget.
Men hvis signalet pludselig stiger kraftigt, så går systemet i overload, og i modsætning til en gammel analog 2" båndmaskine, så lyder digital overload forfærdeligt.
Derfor kobler man en limiter ind "just in case". Men en limiter er stadig forfærdelig - den er bare lidt mindre forfærdelig.
Og det hjælper ikke noget at have ISO tracks, som post kan arbejde på. For limiteren sidder jo på indgangen, så derfor vil alle ISO tracks have den samme limiter forvrængning, som man hører i mixet, bare spredt ud over flere spor.
Så man må vælge mellem lille headroom og dermed risiko for forvrængning, eller for højt støjgulv.

Løsningen er NeverClip. Zaxcom har lavet en løsning med to A/D converters, der er forskudt i niveau. De kombineres så i en DSP processor, der laver et standard signal. I stedet for kun at udnytte 117dB, får man så nu ca. 137dB dynamikområde i mikserens standard 24 bit digital "word", som anvendes i enhver recorder, editor, signalprocessor osv. Der er intet specielt i disse digitale bits, andet end at mange, mange flere af dem er fyldt med reelle lydinformationer end normalt.
For Zaxcom Digital Wireless og ZFR pocket recorder med Neverclip er dynamikområdet ca. 125dB.
Begrænser på indgangen. Fordi man nu har et meget større headroom på sine ISO tracks, er der ingen grund til den drastiske limiter på indgangen. Derfor har Zaxcom udstyr i stedet en soft knee compressor på alle indgange - der kan justeres efter behag og behov.
Trim/gain kontroller på mikseren. Fordi dynamikområdet er så meget større, har man heller ikke behov for hele tiden at justere sin indgangsgain. Naturligvis skal den stilles, når man sætter sin scene op, for de forskellige kilder skal passes til, men man behøver ikke have så stor opmærksomhed på dem under optagelserne for løbende justering.
Derfor behøver man heller ikke fysiske gain knapper på alle indgangene - men har man brug for den, så er indstilling af trim/gain meget simpel:
Så snart man rører ved en mixkontrol/potmeter, så har man direkte adgang til trim level på encoderen ved display'et.

Floating point mikser. Eftersom den interne mikser er 32.bit floating point, så er der masser af plads til den store dynamik internt i mixer DSP processoren, hvor mix faderne regulerer, hvordan de blandes til sum-busserne (mix spor og udgange).
Stereo tracks og ISO tracks
. NeverClip og floating point eller ej, så kan der naturligvis stadig komme signaler, der vil overstyre et eller flere spor. Både de rå ISO og mix-sporene, for 0dB Full Scale er jo stadig 100%, og det kan man ikke komme over.
Stereo/mix sporene er fuldstændigt, som de normalt vil være, og skal håndteres som ethver anden optagelse. Og er der overstyring, så er der overstyring.

Men med ISO sporene er der et trick: Man offset'er niveauet nedad, så man i forhold til en normal indspilning simpelthen ligger 6, 12, 18 eller 24dB under.

I post'en vil man så ved import hæve alle ISO sporende tilsvarende (signalet er jo lige så rent som man startede med, så der kommer ikke noget støj med op), og det hele passer, som det skal. Men er der pludselig høje passager, som ellers ville give forvrængning, så sænker man bare niveau'et i den passage på det pågældende ISO spor, og så har stadig krystalklar og uforvrænget lyd.

Kort og godt: "More signal - less noise!"

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

         
 

Forrige sideInd- og afspillere oversigtNæste side