Zaxcom Audio
digital wireless link
Cedar Audio logo

Zaxcom har lavet digital location udstyr i over 25 år og konstant sat nye standarder for, hvad man kan forvente af udstyret. Zaxcom har da også modtaget både to Academy Awards (Oscar) og to Emmy Award for deres arbejde indenfor udstyr til film- og TV lyd.
Zaxcom blev grundlagt i 1986, og i 1992 introducerede de verdens første rent digitale post production mikser.
Deres Deva blev lanceret i 1996 og var verdens første harddisk baserede multispors location optager.

Og medens nogle få af "de andre" først nu introducerer deres første digitale trådløse systemer, så har Zaxcom leveret ægte digital wireless siden 2001. Og selv idag er deres trådløse udstyr helt unike med faciliteter, som ingen anden på markedet kan tilbyde.
Ingen anden producent har så meget erfaring og skabt så mange nye standarder indenfor digital location lyd som Zaxcom.

 

 

Zaxcom Audio TRX-L og ZMT serie
Digital Wireless lommesendere
  • Generelt
  • Detaljer
  • NeverClip
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom TRX-LT3 og TRX-LA3

 

Zaxcom TRX-LT3 og TRX-LA3 lommesendere

 

Zaxcom TRX-ZMT3

 

Zaxcom ZMT-3 micro sender

Zaxcom Digital Wireless systemet er et ægte digital system, der derved helt undgår alle de kendte ulemper ved analog eller hybrid trådløse systemer, der frem for alt alle sammen lyder som trådløse systemer.
Zaxcom Digital Wireless er både markedets bedst lydende trådløse system, og det har også en lang række faciliteter, som ingen andre kan tilbyde.
TRX-LT3 og TRX-LA3 er to lommesendere med hhv. 1 og 2 AA batterier.
ZMT-3 er en ultra kompakt sender med genopladeligt Fuji NP-50 batteri og en vægt på kun 68g inklusiv batteri.
Senderne fås i to udgaver:

3.5, der dækker frekvensområdet 512-614MHz
3.6, der dækker frekvensområdet 596-698MHz
Alle tre modeller har alle de avancerede faciliteter, der gør Zaxcom Digital Wireless unik, heriblandt:
* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget optager med tidskode for sikkerhed eller udvidede spor
* Neverclip giver et effektivt dynamikområde på ca. 125dB (mono)
* Encrypted audio sikrer mod uautoriseret indlytning på lyden
* ZaxNet remote control med styring af gain, frekvens, record m.v.
* High Density modulation for ekstra tæt pakning og lang rækkevidde
* Stereo modeller fås af TRX-L (dog uden ZHD og NeverClip)
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.102 Zaxcom ZMT-3.5 lommesender, Fuji NP-50 batteri, 512-614MHz

229.103 Zaxcom ZMT-3.6 lommesender, Fuji NP-50 batteri, 596-698MHz

 

229.122 Zaxcom TRX-LT3.5 lomme HD sender, 1xAA batteri, 512-614MHz

229.123 Zaxcom TRX-LT3.6 lomme HD sender, 1xAA batteri, 596-698MHz

229.124 Zaxcom TRX-LA3.5 lomme HD sender, 2xAA batteri, 512-614MHz

229.125 Zaxcom TRX-LA3.6 lomme HD sender, 2xAA batteri, 596-598MHz

229.126 Zaxcom TRX-LT3.5S stereo lomme HD sender, 1xAA batteri, 512-614MHz

229.127 Zaxcom TRX-LT3.6S stereo lomme HD sender, 1xAA batteri, 596-698MHz

229.128 Zaxcom TRX-LA3.5S stereo lomme HD sender, 2xAA batteri, 512-614MHz

229.129 Zaxcom TRX-LA3.6S stereo lomme HD sender, 2xAA batteri, 596-598MHz

Zaxcom TRX-LT3 og TRX-LA3

 

Zaxcom TRX-LT3 og TRX-LA3 lommesendere

 

Zaxcom TRX-ZMT3

 

Zaxcom ZMT-3 micro sender

Zaxcom Digital Wireless systemet er et ægte digital system, der derved helt undgår alle de kendte ulemper ved analog eller hybrid trådløse systemer, der frem for alt alle sammen lyder som trådløse systemer.
Zaxcom Digital Wireless er både markedets bedst lydende trådløse system, og det har også en lang række faciliteter, som ingen andre kan tilbyde.
TRX-LT3 og TRX-LA3 er to lommesendere med hhv. 1 og 2 AA batterier.
ZMT-3 er en ultra kompakt sender med genopladeligt Fuji NP-50 batteri og en vægt på kun 68g inklusiv batteri.
Senderne fås i to udgaver:

3.5, der dækker frekvensområdet 512-614MHz
3.6, der dækker frekvensområdet 596-698MHz
Alle tre modeller har alle de avancerede faciliteter, der gør Zaxcom Digital Wireless unik, heriblandt:
* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget optager med tidskode for sikkerhed eller udvidede spor
* Neverclip giver et effektivt dynamikområde på ca. 125dB (mono)
* Encrypted audio sikrer mod uautoriseret indlytning på lyden
* ZaxNet remote control med styring af gain, frekvens, record m.v.
* High Density modulation for ekstra tæt pakning og lang rækkevidde
* Stereo modeller fås af TRX-L (dog uden ZHD og NeverClip)
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.102 Zaxcom ZMT-3.5 lommesender, Fuji NP-50 batteri, 512-614MHz

229.103 Zaxcom ZMT-3.6 lommesender, Fuji NP-50 batteri, 596-698MHz

 

229.122 Zaxcom TRX-LT3.5 lomme HD sender, 1xAA batteri, 512-614MHz

229.123 Zaxcom TRX-LT3.6 lomme HD sender, 1xAA batteri, 596-698MHz

229.124 Zaxcom TRX-LA3.5 lomme HD sender, 2xAA batteri, 512-614MHz

229.125 Zaxcom TRX-LA3.6 lomme HD sender, 2xAA batteri, 596-598MHz

229.126 Zaxcom TRX-LT3.5S stereo lomme HD sender, 1xAA batteri, 512-614MHz

229.127 Zaxcom TRX-LT3.6S stereo lomme HD sender, 1xAA batteri, 596-698MHz

229.128 Zaxcom TRX-LA3.5S stereo lomme HD sender, 2xAA batteri, 512-614MHz

229.129 Zaxcom TRX-LA3.6S stereo lomme HD sender, 2xAA batteri, 596-598MHz

   

 

Zaxcom NeverClip logo

 

 

Zaxcom NeverClip ikon

 

 

 

 

 

Glenn Sanders fortæller om Zaxcom NeverClip

NB! Hop frem til 30:00 - starten er om ZaxMax

NeverClip er ligesom mange andre af Zaxcom's unikke faciliteter så indlysende, at det er svært at forstå, at ingen andre har gjort det før.
Dynamikområdet. Nutidens optageudstyr har efterhånden fået bedre og bedre forforstærkere med et ret stort dynamikområde. Nogle lyder naturligvis bedre end (mange) andre, men langt de fleste har et virkeligt stort dynamikområde.
På samme tid optager men nu som standard i 24-bit på sit medie, og det giver ligeledes et meget stort dynamikområde. Faktisk omkring 140dB.

Problemet. Og så skulle man jo tro, at alt var fint. Men ind imellem de to ting sidder der en A/D converter, der slet ikke kan følge med. For selv de bedste på markedet har et reelt dynamikområde på ca. 117dB.
Så det vil i praksis sige, at man i bedste fald først skærer en stor del af dynamikområdet fra det originale signal væk - for så at fylde forskellen op til de 140dB ud med nul'er i massevis. Altså ingen lyd - bare tom digital signal.
Overload og limiters. Som altid vil man gerne lægge indspilningen så højt som muligt for at udnytte det tilgængelige dynamikområde og ikke senere skulle hæve både signal og dermed støjgulv for meget.
Men hvis signalet pludselig stiger kraftigt, så går systemet i overload, og i modsætning til en gammel analog 2" båndmaskine, så lyder digital overload forfærdeligt.
Derfor kobler man en limiter ind "just in case". Men en limiter er stadig forfærdelig - den er bare lidt mindre forfærdelig.
Og det hjælper ikke noget at have ISO tracks, som post kan arbejde på. For limiteren sidder jo på indgangen, så derfor vil alle ISO tracks have den samme limiter forvrængning, som man hører i mixet, bare spredt ud over flere spor.
Så man må vælge mellem lille headroom og dermed risiko for forvrængning, eller for højt støjgulv.

Løsningen er NeverClip. Zaxcom har lavet en løsning med to A/D converters, der er forskudt i niveau. De kombineres så i en DSP processor, der laver et standard signal. I stedet for kun at udnytte 117dB, får man så nu ca. 137dB dynamikområde i mikserens standard 24 bit digital "word", som anvendes i enhver recorder, editor, signalprocessor osv. Der er intet specielt i disse digitale bits, andet end at mange, mange flere af dem er fyldt med reelle lydinformationer end normalt.
For Zaxcom Digital Wireless og ZFR pocket recorder med Neverclip er dynamikområdet ca. 125dB.
Begrænser på indgangen. Fordi man nu har et meget større headroom på sine ISO tracks, er der ingen grund til den drastiske limiter på indgangen. Derfor har Zaxcom udstyr i stedet en soft knee compressor på alle indgange - der kan justeres efter behag og behov.
Trim/gain kontroller på mikseren. Fordi dynamikområdet er så meget større, har man heller ikke behov for hele tiden at justere sin indgangsgain. Naturligvis skal den stilles, når man sætter sin scene op, for de forskellige kilder skal passes til, men man behøver ikke have så stor opmærksomhed på dem under optagelserne for løbende justering.
Derfor behøver man heller ikke fysiske gain knapper på alle indgangene - men har man brug for den, så er indstilling af trim/gain meget simpel:
Så snart man rører ved en mixkontrol/potmeter, så har man direkte adgang til trim level på encoderen ved display'et.

Floating point mikser. Eftersom den interne mikser er 32.bit floating point, så er der masser af plads til den store dynamik internt i mixer DSP processoren, hvor mix faderne regulerer, hvordan de blandes til sum-busserne (mix spor og udgange).
Stereo tracks og ISO tracks
. NeverClip og floating point eller ej, så kan der naturligvis stadig komme signaler, der vil overstyre et eller flere spor. Både de rå ISO og mix-sporene, for 0dB Full Scale er jo stadig 100%, og det kan man ikke komme over.
Stereo/mix sporene er fuldstændigt, som de normalt vil være, og skal håndteres som ethver anden optagelse. Og er der overstyring, så er der overstyring.

Men med ISO sporene er der et trick: Man offset'er niveauet nedad, så man i forhold til en normal indspilning simpelthen ligger 6, 12, 18 eller 24dB under.

I post'en vil man så ved import hæve alle ISO sporende tilsvarende (signalet er jo lige så rent som man startede med, så der kommer ikke noget støj med op), og det hele passer, som det skal. Men er der pludselig høje passager, som ellers ville give forvrængning, så sænker man bare niveau'et i den passage på det pågældende ISO spor, og så har stadig krystalklar og uforvrænget lyd.

Kort og godt: "More signal - less noise!"

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

Zaxcom Audio TRX-FB3
Digital Wireless lommesender med returlyd
  • Generelt
  • Detaljer
  • NeverClip
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom TRX-FB3

 

Zaxcom Audio TRX-FB3

TRX-FB3 lommesender har alle de samme faciliteter som TRX-LA3 serien, og har endvidere indbygget ZaxNet modtager for modtagelse af returlyd fra som f.eks. IFB-200, en Nomad mikser/optager osv.

En journalist har således ikke behov for både at have en sender og en in-ear modtager, men kan nøjes med én og samme kompakte enhed.
Der er hovedtelefonstik med gevind for sikker fastgørelse, og der er brugervalg af miks af eget og retursignal, så den også er perfekt som link for boomer.

* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget optager med tidskode for sikkerhed eller udvidede spor
* Neverclip giver et effektivt dynamikområde på ca. 125dB
* Encrypted audio sikrer mod uautoriseret indlytning på lyden
* ZaxNet remote control med styring af gain, frekvens, record m.v.
* High Density modulation for ekstra tæt pakning og lang rækkevidde
* Indbygget ZaxNet modtager for returlyd.
* Hovedtelefon udgang med brugervalg af egen og returlyd miks
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.136 Zaxcom TRX-FB3.5 lommesender med 2-vejs com/IFB lyd, 512-614MHz

229.156 Zaxcom TRX-FB3.6 lommesender med 2-vejs com/IFB lyd, 596-698MHz

Zaxcom TRX-FB3

 

Zaxcom Audio TRX-FB3

TRX-FB serien har alle de samme faciliteter som TRX-L serien, og har endvidere indbygget ZaxNet modtager for modtagelse af returlyd.

En journalist har således ikke behov for både at have en sender og en in-ear modtager, men kan nøjes med én og samme kompakte enhed.
Der er hovedtelefonstik med gevind for sikker fastgørelse, og der er brugervalg af miks af eget og retursignal, så den også er perfekt som link for boomer.

* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget optager med tidskode for sikkerhed eller udvidede spor
* Neverclip giver et effektivt dynamikområde på ca. 125dB
* Encrypted audio sikrer mod uautoriseret indlytning på lyden
* ZaxNet remote control med styring af gain, frekvens, record m.v.
* High Density modulation for ekstra tæt pakning og lang rækkevidde
* Indbygget ZaxNet modtager for returlyd.
* Hovedtelefon udgang med brugervalg af egen og returlyd miks
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.136 Zaxcom TRX-FB3.5 lommesender med 2-vejs com/IFB lyd, 512-614MHz

229.156 Zaxcom TRX-FB3.6 lommesender med 2-vejs com/IFB lyd, 596-698MHz

 

 

Zaxcom NeverClip logo

 

 

Zaxcom NeverClip ikon

 

 

 

 

 

Glenn Sanders fortæller om Zaxcom NeverClip

NB! Hop frem til 30:00 - starten er om ZaxMax

NeverClip er ligesom mange andre af Zaxcom's unikke faciliteter så indlysende, at det er svært at forstå, at ingen andre har gjort det før.
Dynamikområdet. Nutidens optageudstyr har efterhånden fået bedre og bedre forforstærkere med et ret stort dynamikområde. Nogle lyder naturligvis bedre end (mange) andre, men langt de fleste har et virkeligt stort dynamikområde.
På samme tid optager men nu som standard i 24-bit på sit medie, og det giver ligeledes et meget stort dynamikområde. Faktisk omkring 140dB.

Problemet. Og så skulle man jo tro, at alt var fint. Men ind imellem de to ting sidder der en A/D converter, der slet ikke kan følge med. For selv de bedste på markedet har et reelt dynamikområde på ca. 117dB.
Så det vil i praksis sige, at man i bedste fald først skærer en stor del af dynamikområdet fra det originale signal væk - for så at fylde forskellen op til de 140dB ud med nul'er i massevis. Altså ingen lyd - bare tom digital signal.
Overload og limiters. Som altid vil man gerne lægge indspilningen så højt som muligt for at udnytte det tilgængelige dynamikområde og ikke senere skulle hæve både signal og dermed støjgulv for meget.
Men hvis signalet pludselig stiger kraftigt, så går systemet i overload, og i modsætning til en gammel analog 2" båndmaskine, så lyder digital overload forfærdeligt.
Derfor kobler man en limiter ind "just in case". Men en limiter er stadig forfærdelig - den er bare lidt mindre forfærdelig.
Og det hjælper ikke noget at have ISO tracks, som post kan arbejde på. For limiteren sidder jo på indgangen, så derfor vil alle ISO tracks have den samme limiter forvrængning, som man hører i mixet, bare spredt ud over flere spor.
Så man må vælge mellem lille headroom og dermed risiko for forvrængning, eller for højt støjgulv.

Løsningen er NeverClip. Zaxcom har lavet en løsning med to A/D converters, der er forskudt i niveau. De kombineres så i en DSP processor, der laver et standard signal. I stedet for kun at udnytte 117dB, får man så nu ca. 137dB dynamikområde i mikserens standard 24 bit digital "word", som anvendes i enhver recorder, editor, signalprocessor osv. Der er intet specielt i disse digitale bits, andet end at mange, mange flere af dem er fyldt med reelle lydinformationer end normalt.
For Zaxcom Digital Wireless og ZFR pocket recorder med Neverclip er dynamikområdet ca. 125dB.
Begrænser på indgangen. Fordi man nu har et meget større headroom på sine ISO tracks, er der ingen grund til den drastiske limiter på indgangen. Derfor har Zaxcom udstyr i stedet en soft knee compressor på alle indgange - der kan justeres efter behag og behov.
Trim/gain kontroller på mikseren. Fordi dynamikområdet er så meget større, har man heller ikke behov for hele tiden at justere sin indgangsgain. Naturligvis skal den stilles, når man sætter sin scene op, for de forskellige kilder skal passes til, men man behøver ikke have så stor opmærksomhed på dem under optagelserne for løbende justering.
Derfor behøver man heller ikke fysiske gain knapper på alle indgangene - men har man brug for den, så er indstilling af trim/gain meget simpel:
Så snart man rører ved en mixkontrol/potmeter, så har man direkte adgang til trim level på encoderen ved display'et.

Floating point mikser. Eftersom den interne mikser er 32.bit floating point, så er der masser af plads til den store dynamik internt i mixer DSP processoren, hvor mix faderne regulerer, hvordan de blandes til sum-busserne (mix spor og udgange).
Stereo tracks og ISO tracks
. NeverClip og floating point eller ej, så kan der naturligvis stadig komme signaler, der vil overstyre et eller flere spor. Både de rå ISO og mix-sporene, for 0dB Full Scale er jo stadig 100%, og det kan man ikke komme over.
Stereo/mix sporene er fuldstændigt, som de normalt vil være, og skal håndteres som ethver anden optagelse. Og er der overstyring, så er der overstyring.

Men med ISO sporene er der et trick: Man offset'er niveauet nedad, så man i forhold til en normal indspilning simpelthen ligger 6, 12, 18 eller 24dB under.

I post'en vil man så ved import hæve alle ISO sporende tilsvarende (signalet er jo lige så rent som man startede med, så der kommer ikke noget støj med op), og det hele passer, som det skal. Men er der pludselig høje passager, som ellers ville give forvrængning, så sænker man bare niveau'et i den passage på det pågældende ISO spor, og så har stadig krystalklar og uforvrænget lyd.

Kort og godt: "More signal - less noise!"

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

Zaxcom Audio TRX-743 serie
Digital Wireless plug-on sendere
  • Generelt
  • Detaljer
  • NeverClip
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom TRX-743

 

Zaxcom Audio TRX-743

TRX-743 er en plug-on sender til boom og journalister, der giver mulighed for montering direkte på mikrofonens XLR stik. Den fås til både analog og digital mikrofoner i såvel mono som stereo udgaver takket være de udskiftelige forsatse med 3- eller 5-polet XLR stik.
TRX-743 fødes af 3 AA batterier og kan naturligvis give 48V Phantom Power, både til analog og AES-42 mikrofoner.
Den har alle de kendte faciliteter fra lommesenderne:
* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget optager med tidskode for sikkerhed eller udvidede spor
* Neverclip giver et effektivt dynamikområde på ca. 125dB (mono)
* Encrypted audio sikrer mod uautoriseret indlytning på lyden
* ZaxNet remote control med styring af gain, frekvens, record m.v.
* High Density modulation for ekstra tæt pakning og lang rækkevidde
* Mono/stereo, analog/digital modeller for brug af alle typer mikrofoner
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.152 Zaxcom TRX-743.5 mono analog plug-on sender, 512-614MHz

229.153 Zaxcom TRX-743.6 mono analog plug-on sender, 596-698MHz

229.154 Zaxcom TRX-743.5 stereo analog plug-on sender, 512-614MHz

229.155 Zaxcom TRX-743.6 stereo analog plug-on sender, 596-698MHz

229.156 Zaxcom TRX-743.5 AES-3 plug-on sender, 512-614MHz

229.157 Zaxcom TRX-743.6 AES-3 plug-on sender, 596-698MHz

229.158 Zaxcom TRX-743.5 AES-42 plug-on sender, 512-614MHz

229.159 Zaxcom TRX-743.6 AES-42 plug-on sender, 596-698MHz

Zaxcom TRX-743

 

Zaxcom Audio TRX-743

 

 

 

 

TRX-743 er en plug-on sender til boom og journalister, der giver mulighed for montering direkte på mikrofonens XLR stik. Den fås til både analog og digital mikrofoner i såvel mono som stereo udgaver takket være de udskiftelige forsatse med 3- eller 5-polet XLR stik.
TRX-743 fødes af 3 AA batterier og kan naturligvis give 48V Phantom Power, både til analog og AES-42 mikrofoner.
Den har alle de kendte faciliteter fra lommesenderne:
* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget optager med tidskode for sikkerhed eller udvidede spor
* Neverclip giver et effektivt dynamikområde på ca. 125dB (mono)
* Encrypted audio sikrer mod uautoriseret indlytning på lyden
* ZaxNet remote control med styring af gain, frekvens, record m.v.
* High Density modulation for ekstra tæt pakning og lang rækkevidde
* Mono/stereo, analog/digital modeller for brug af alle typer mikrofoner
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.152 Zaxcom TRX-743.5 mono analog plug-on sender, 512-614MHz

229.153 Zaxcom TRX-743.6 mono analog plug-on sender, 596-698MHz

229.154 Zaxcom TRX-743.5 stereo analog plug-on sender, 512-614MHz

229.155 Zaxcom TRX-743.6 stereo analog plug-on sender, 596-698MHz

229.156 Zaxcom TRX-743.5 AES-3 plug-on sender, 512-614MHz

229.157 Zaxcom TRX-743.6 AES-3 plug-on sender, 596-698MHz

229.158 Zaxcom TRX-743.5 AES-42 plug-on sender, 512-614MHz

229.159 Zaxcom TRX-743.6 AES-42 plug-on sender, 596-698MHz

 
  Tekniske data

 

 

 
 

 

Zaxcom NeverClip logo

 

 

Zaxcom NeverClip ikon

 

 

 

 

 

Glenn Sanders fortæller om Zaxcom NeverClip

NB! Hop frem til 30:00 - starten er om ZaxMax

NeverClip er ligesom mange andre af Zaxcom's unikke faciliteter så indlysende, at det er svært at forstå, at ingen andre har gjort det før.
Dynamikområdet. Nutidens optageudstyr har efterhånden fået bedre og bedre forforstærkere med et ret stort dynamikområde. Nogle lyder naturligvis bedre end (mange) andre, men langt de fleste har et virkeligt stort dynamikområde.
På samme tid optager men nu som standard i 24-bit på sit medie, og det giver ligeledes et meget stort dynamikområde. Faktisk omkring 140dB.

Problemet. Og så skulle man jo tro, at alt var fint. Men ind imellem de to ting sidder der en A/D converter, der slet ikke kan følge med. For selv de bedste på markedet har et reelt dynamikområde på ca. 117dB.
Så det vil i praksis sige, at man i bedste fald først skærer en stor del af dynamikområdet fra det originale signal væk - for så at fylde forskellen op til de 140dB ud med nul'er i massevis. Altså ingen lyd - bare tom digital signal.
Overload og limiters. Som altid vil man gerne lægge indspilningen så højt som muligt for at udnytte det tilgængelige dynamikområde og ikke senere skulle hæve både signal og dermed støjgulv for meget.
Men hvis signalet pludselig stiger kraftigt, så går systemet i overload, og i modsætning til en gammel analog 2" båndmaskine, så lyder digital overload forfærdeligt.
Derfor kobler man en limiter ind "just in case". Men en limiter er stadig forfærdelig - den er bare lidt mindre forfærdelig.
Og det hjælper ikke noget at have ISO tracks, som post kan arbejde på. For limiteren sidder jo på indgangen, så derfor vil alle ISO tracks have den samme limiter forvrængning, som man hører i mixet, bare spredt ud over flere spor.
Så man må vælge mellem lille headroom og dermed risiko for forvrængning, eller for højt støjgulv.

Løsningen er NeverClip. Zaxcom har lavet en løsning med to A/D converters, der er forskudt i niveau. De kombineres så i en DSP processor, der laver et standard signal. I stedet for kun at udnytte 117dB, får man så nu ca. 137dB dynamikområde i mikserens standard 24 bit digital "word", som anvendes i enhver recorder, editor, signalprocessor osv. Der er intet specielt i disse digitale bits, andet end at mange, mange flere af dem er fyldt med reelle lydinformationer end normalt.
For Zaxcom Digital Wireless og ZFR pocket recorder med Neverclip er dynamikområdet ca. 125dB.
Begrænser på indgangen. Fordi man nu har et meget større headroom på sine ISO tracks, er der ingen grund til den drastiske limiter på indgangen. Derfor har Zaxcom udstyr i stedet en soft knee compressor på alle indgange - der kan justeres efter behag og behov.
Trim/gain kontroller på mikseren. Fordi dynamikområdet er så meget større, har man heller ikke behov for hele tiden at justere sin indgangsgain. Naturligvis skal den stilles, når man sætter sin scene op, for de forskellige kilder skal passes til, men man behøver ikke have så stor opmærksomhed på dem under optagelserne for løbende justering.
Derfor behøver man heller ikke fysiske gain knapper på alle indgangene - men har man brug for den, så er indstilling af trim/gain meget simpel:
Så snart man rører ved en mixkontrol/potmeter, så har man direkte adgang til trim level på encoderen ved display'et.

Floating point mikser. Eftersom den interne mikser er 32.bit floating point, så er der masser af plads til den store dynamik internt i mixer DSP processoren, hvor mix faderne regulerer, hvordan de blandes til sum-busserne (mix spor og udgange).
Stereo tracks og ISO tracks
. NeverClip og floating point eller ej, så kan der naturligvis stadig komme signaler, der vil overstyre et eller flere spor. Både de rå ISO og mix-sporene, for 0dB Full Scale er jo stadig 100%, og det kan man ikke komme over.
Stereo/mix sporene er fuldstændigt, som de normalt vil være, og skal håndteres som ethver anden optagelse. Og er der overstyring, så er der overstyring.

Men med ISO sporene er der et trick: Man offset'er niveauet nedad, så man i forhold til en normal indspilning simpelthen ligger 6, 12, 18 eller 24dB under.

I post'en vil man så ved import hæve alle ISO sporende tilsvarende (signalet er jo lige så rent som man startede med, så der kommer ikke noget støj med op), og det hele passer, som det skal. Men er der pludselig høje passager, som ellers ville give forvrængning, så sænker man bare niveau'et i den passage på det pågældende ISO spor, og så har stadig krystalklar og uforvrænget lyd.

Kort og godt: "More signal - less noise!"

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

Zaxcom Audio TRX-900CL
Digital Wireless kamera link sender
  • Generelt
  • Detaljer
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom TRX-900CL

 

Zaxcom Audio TRX-900CL

TRX-900CL er en kompakt kamera link sender med stereo lyd og tidskode, beregnet på overførsel fra f.eks. mikser til kamera.

Den har både en fuld kvalitet stereo og tidskode sender samt en ZaxNet sender/modtager samt naturligvis optager. Dermed kan den både sende programlyd og tidskode til f.eks. en RX-200 på kameraet, mono kontrollyd og tidskode til ERX-3 enheder hos instruktør/scripter osv., samt optage backup medie af det hele. Kort og godt én samlet enhed med alle de nødvendige faciliteter til lydtasken:
* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget optager med tidskode for sikkerhed eller udvidede spor
* Encrypted audio sikrer mod uautoriseret indlytning på lyden
* ZaxNet sender/modtager for overførsel af audio og tidskode
* Både analog linie og digital indgang med sample frekvens converter
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.182 Zaxcom TRX-900CL kamera link sender, stereo + tidskode

Zaxcom TRX-900CL

 

Zaxcom Audio TRX-900CL

TRX-900CL er en kompakt kamera link sender med stereo lyd og tidskode, beregnet på overførsel fra f.eks. mikser til kamera.

Den har både en fuld kvalitet stereo og tidskode sender samt en ZaxNet sender/modtager samt naturligvis optager. Dermed kan den både sende programlyd og tidskode til f.eks. en RX-200 på kameraet, mono kontrollyd og tidskode til ERX-3 enheder hos instruktør/scripter osv., samt optage backup medie af det hele. Kort og godt én samlet enhed med alle de nødvendige faciliteter til lydtasken:
* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget optager med tidskode for sikkerhed eller udvidede spor
* Encrypted audio sikrer mod uautoriseret indlytning på lyden
* ZaxNet sender/modtager for overførsel af audio og tidskode
* Både analog linie og digital indgang med sample frekvens converter
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.182 Zaxcom TRX-900CL kamera link sender, stereo + tidskode

 

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

Zaxcom Audio QRX og RX serie

Digital Wireless modtagere

  • Generelt
  • Detaljer
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom QRX-200

 

Zaxcom QRX-200

 

Zaxcom RX-12 med QRX-212

 

Zaxcom RX-12 med QRX-212

 

Zaxcom modtagere er lige så avancerede som deres sendere, og fås i flere modeller, der alle byder på et væld af muligheder og naturligvis den helt unikke lydkvalitet.
Modtageren har tydeligt display og betjening fra fronten, men har også en serie LED på siden, som tydeligt (også i sollys og på afstand) giver indikation af både audio og RF status på modtageren.

QRX-200 er en dobbelt modtager (fra to sendere, der hver især kan være mono eller stereo), der kan arbejde i hele området fra 512-698MHz og dermed modtage fra alle Zaxcom sendere.
QRX-235 er en tilsvarende modtager, men dog med et frekvensområde, der svarer til en enkelt block på 20-36MHz bredde (block 20-26).

Til gengæld kan den monteres med et QIFB integreret IFB board, der giver mulighed for direkte styring af senderen fra modtageren. Så hvis man scanner for bedste modtagerfrekvens, så indstilles sendere automatisk, såsnart man vælger frekvensen på modtageren, ligesom gain kan monitoreres og styres fra den.

De nye QRX-300 og QRX-335 er tilsvarende modtagere, der dog også kan arbejde med de nye ZHD48 og 96 modulations standarder for ekstremt tæt pakning af mange kanaler i et lille frekvensområde.
RX-200
er en enkelt modtager (fra én sender i mono eller stereo samt tidskode) og arbejder i hele området fra 518-698MHz. Den er specielt velegnet som modtager på fra TRX-900CL kameralink.
SRX-220 er identisk til RX-200, men passer i standard slot, herunder Panasonic Slot-in cameras, Ambient VSLOT, Sound Devices SL-6 og mange andre.
RX-12 er en ramme med plads op til 6 x QRX-212 modtagermoduler, der hver svarer til en QRX-200. Den fælles ramme har indbygget antennesplitter og forstærker samt stor skærm/tastatur med fælles brugerinterface for alle modtagere, og han således håndtere op til 12 frekvenser, der hver især kan være mono eller stereo.
Zaxcom QRX serie har bl.a.:
* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget automatisk scanner for valg af frekvens
* Analog linie og digital udgange
* Sidemonterede LED giver tydelig status for audio og RF

* High Density modulation for ekstra tæt pakning og lang rækkevidde
* Universel format, kan modtage både mono og stereo signaler
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.222 Zaxcom QRX-200 dobbelt mono/stereo modtager
229.223 Zaxcom QRX-300 enkelt ZHD mono/stereo modtager

229.224 Zaxcom QRX-235 dobbelt mono/stereo modtager, enkelt frekvens
229.225 Zaxcom QRX-335 enkelt ZHD mono/stereo modtager, enkelt frekvens

229.228 Zaxcom QIFB-option til QRX-235/335 for remote styring/signal


229.231 Zaxcom RX-200 enkelt mono/stereo modtager

229.233 Zaxcom SRX-220 enkelt mono/stereo modtager til kamera-slot

 

229.251 Zaxcom RX-12 modtager ramme til max. 6 stk. RX-212

229.252 Zaxcom QRX-212 modtager modul til RX-12

Zaxcom QRX-200

 

Zaxcom QRX-200

 

Zaxcom RX-12 med QRX-212

 

Zaxcom RX-12 med QRX-212

Zaxcom modtagere er lige så avancerede som deres sendere, og fås i flere modeller, der alle byder på et væld af muligheder og naturligvis den helt unikke lydkvalitet.
Modtageren har tydeligt display og betjening fra fronten, men har også en serie LED på siden, som tydeligt (også i sollys og på afstand) giver indikation af både audio og RF status på modtageren.

QRX-200 er en dobbelt modtager (fra to sendere, der hver især kan være mono eller stereo), der kan arbejde i hele området fra 512-698MHz og dermed modtage fra alle Zaxcom sendere.
QRX-235 er en tilsvarende modtager, men dog med et frekvensområde, der svarer til en enkelt block på 20-36MHz bredde (block 20-26).

Til gengæld kan den monteres med et QIFB integreret IFB board, der giver mulighed for direkte styring af senderen fra modtageren. Så hvis man scanner for bedste modtagerfrekvens, så indstilles sendere automatisk, såsnart man vælger frekvensen på modtageren, ligesom gain kan monitoreres og styres fra den.

De nye QRX-300 og QRX-335 er tilsvarende modtagere, der dog også kan arbejde med de nye ZHD48 og 96 modulations standarder for ekstremt tæt pakning af mange kanaler i et lille frekvensområde.
RX-200
er en enkelt modtager (fra én sender i mono eller stereo samt tidskode) og arbejder i hele området fra 518-698MHz. Den er specielt velegnet som modtager på fra TRX-900CL kameralink.
SRX-220 er identisk til RX-200, men passer i standard slot, herunder Panasonic Slot-in cameras, Ambient VSLOT, Sound Devices SL-6 og mange andre.
RX-12 er en ramme med plads op til 6 x QRX-212 modtagermoduler, der hver svarer til en QRX-200. Den fælles ramme har indbygget antennesplitter og forstærker samt stor skærm/tastatur med fælles brugerinterface for alle modtagere, og han således håndtere op til 12 frekvenser, der hver især kan være mono eller stereo.
Zaxcom QRX serie har bl.a.:
* Lydkvalitet, der kan sammenlignes med lyd via kabel
* Indbygget automatisk scanner for valg af frekvens
* Analog linie og digital udgange
* Sidemonterede LED giver tydelig status for audio og RF

* High Density modulation for ekstra tæt pakning og lang rækkevidde
* Universel format, kan modtage både mono og stereo signaler
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.222 Zaxcom QRX-200 dobbelt mono/stereo modtager
229.223 Zaxcom QRX-300 enkelt ZHD mono/stereo modtager

229.224 Zaxcom QRX-235 dobbelt mono/stereo modtager, enkelt frekvens
229.225 Zaxcom QRX-335 enkelt ZHD mono/stereo modtager, enkelt frekvens

229.228 Zaxcom QIFB-option til QRX-235/335 for remote styring/signal


229.231 Zaxcom RX-200 enkelt mono/stereo modtager

229.233 Zaxcom SRX-220 enkelt mono/stereo modtager til kamera-slot

 

229.251 Zaxcom RX-12 modtager ramme til max. 6 stk. RX-212

229.252 Zaxcom QRX-212 modtager modul til RX-12

 
  Tekniske data

 

 

 

 

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

Zaxcom Audio tilbehør
til Digital Wireless modtagere

  • Generelt
  • Detaljer
  • Manual/brochure

Zaxcom ZaxPac2

 

Zaxcm Audio ZaxPac2

ZaxPaq er rammer til montering af QRX modtagere, MicPlexer og andre moduler. De fås til 2, 3, 4 eller 6 enheder.
MicPlexer2 er en kombineret antennespitter og 35MHz RF filter med 7 presets (standard blok 20-26) samt to brugerdefinerede centerfrekvenser. Den har endvidere LED visning af status os overload på de to antenne-indgange.
RXMT er et kamerabeslag til QRX modtagere for nem montering.

Der kan også leveres eksterne "fladfisk" antenner
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.380 Zaxcom ZaxPaq ramme til max. 2 stk. QRX/RX enheder
229.381 Zaxcom ZaxPaq ramme til max. 3 stk. QRX/RX enheder
229.382 Zaxcom ZaxPaq ramme til max. 4 stk. QRX/RX enheder
229.383 Zaxcom ZaxPaq ramme til max. 6 stk. QRX/RX enheder
229.386 Zaxcom MicPlexer2 multicoupler til QRX/RX+TRX, excl. kabler
229.388 Zaxcom kabel sæt til MicPlexer, 3 sæt RF+power
229.389 Zaxcom RXMT kamera beslag til QRX modtager

229.398 Zaxcom "fladfisk" passiv 8dB gain antenne, excl. kabel

Zaxcom ZaxPac2

 

Zaxcm Audio ZaxPac2 med QRX og MicPlex2

ZaxPaq er rammer til montering af QRX modtagere, MicPlexer og andre moduler. De fås til 2, 3, 4 eller 6 enheder.
MicPlexer2 er en kombineret antennespitter og 35MHz RF filter med 7 presets (standard blok 20-26) samt to brugerdefinerede centerfrekvenser. Den har endvidere LED visning af status os overload på de to antenne-indgange.
RXMT er et kamerabeslag til QRX modtagere for nem montering.

Der kan også leveres eksterne "fladfisk" antenner
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.380 Zaxcom ZaxPaq ramme til max. 2 stk. QRX/RX enheder
229.381 Zaxcom ZaxPaq ramme til max. 3 stk. QRX/RX enheder
229.382 Zaxcom ZaxPaq ramme til max. 4 stk. QRX/RX enheder
229.383 Zaxcom ZaxPaq ramme til max. 6 stk. QRX/RX enheder
229.386 Zaxcom MicPlexer2 multicoupler til QRX/RX+TRX, excl. kabler
229.388 Zaxcom kabel sæt til MicPlexer, 3 sæt RF+power
229.389 Zaxcom RXMT kamera beslag til QRX modtager

229.398 Zaxcom "fladfisk" passiv 8dB gain antenne, excl. kabel

 

Zaxcom Audio IFB- og ERX-serie

Digital Wireless intercom og monitor link

  • Generelt
  • Detaljer
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom IFB-200 og ERX-3TCD

 

Zaxcm IFB-200 og ERX-3TCD

IFB-200 er en ZaxNet kontrol og tidskode sender og modtager.
Som sender kan den sende mono kontrollyd og tidskode til kamera, instruktør/scripter osv. Den kan også sende kontrol signaler til styring af f.eks. senderes gain indstilling, optagefunktion, frekvensvalg osv.
Som modtager kan den tage kontrollyd fra QRX/RX modtagerne eller en hvilken som helst enhed med ZaxNet sender.

Den har en rækkevidde under normale omstændigheder på ca. 30m for audio og ca. 120m for tidskode og kontrolsignaler.

ERX-3TCD er en kompakt og let modtager af ZaxNet IFB kontrollyd og tidskode fra f.eks. IFB-200, Nomad osv.
Den har en indbygget tidskode generator, der konstant jam-synces, når den modtager indkommende tidskode via ZaxNet.
Stereo udgangen kan indstilles til at indholde (mono) lyd i begge kanaler, tidskode i L og audio i R eller omvendt.

Der kan oven i købet indsættes et delay i den modtagede lyd for at kompensere for offset i forhold til video monitors med forsinkelse.

Det indbyggede display kan vise tidskode, scene og take metadata, når ZaxNet signalet kommer fra f.eks. Nomad, og der er en HOLD funktion til at holde tidskoden og vise metadata.

Den er derfor lige velegnet som medhør til instruktør og scripter, som tidskode generator og guidetrack modtager på kameraet og et væld af andre funktioner.

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.413 Zaxcom IFB-200 IF returlyd/TC sender og remote control
229.425 Zaxcom ERX-3TCD returlyd/TC modtager med delay option

Zaxcom IFB-200 og ERX-3TCD

 

Zaxcm IFB-200 og ERX-3TCD

 

IFB-200 er en ZaxNet kontrol og tidskode sender og modtager.
Som sender kan den sende mono kontrollyd og tidskode til kamera, instruktør/scripter osv. Den kan også sende kontrol signaler til styring af f.eks. senderes gain indstilling, optagefunktion, frekvensvalg osv.
Som modtager kan den tage kontrollyd fra QRX/RX modtagerne eller en hvilken som helst enhed med ZaxNet sender.

Den har en rækkevidde under normale omstændigheder på ca. 30m for audio og ca. 120m for tidskode og kontrolsignaler.

ERX-3TCD er en kompakt og let modtager af ZaxNet IFB kontrollyd og tidskode fra f.eks. IFB-200, Nomad osv.
Den har en indbygget tidskode generator, der konstant jam-synces, når den modtager indkommende tidskode via ZaxNet.
Stereo udgangen kan indstilles til at indholde (mono) lyd i begge kanaler, tidskode i L og audio i R eller omvendt.

Der kan oven i købet indsættes et delay i den modtagede lyd for at kompensere for offset i forhold til video monitors med forsinkelse.

Det indbyggede display kan vise tidskode, scene og take metadata, når ZaxNet signalet kommer fra f.eks. Nomad, og der er en HOLD funktion til at holde tidskoden og vise metadata.

Den er derfor lige velegnet som medhør til instruktør og scripter, som tidskode generator og guidetrack modtager på kameraet og et væld af andre funktioner.

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

229.413 Zaxcom IFB-200 IF returlyd/TC sender og remote control
229.425 Zaxcom ERX-3TCD returlyd/TC modtager med delay option

   

 

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

Zaxcom Audio ZRF-serie
Digital Body-Pack Recorder
  • Generelt
  • Detaljer
  • NeverClip
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom ZFR-200 og ZFR-300

 

Zaxcm Audio ZFR-200 og ZFR-300

ZFR-200 og ZFR-300 svarer til senderne TRX-LT3 og TRX-LA3, blot uden RF sender delen. De er derfor yderst kompakte højkvalitets optagere, velegnet til såvel "diskret overvågning" og som body-mount multispors optagere til f.eks. reality shows, hvor alle deltagere skal optages. Og takket være den indbyggede tidskode generator med ZaxNet modtagelse vil alle enheder være i perfekt sync.
Ved fri bevægelse over store områder kan der bare sættes flere IFB-200 sendere op på udvalgte steder, og ZFR enhederne vil automatisk jamsynce deres interne generator, når de kommer i nærheden af en af dem.
Ligesom TRX senderne kan ZFR optagerne styres og monitoreres via ZaxNet. Man kan således stille gain (f.eks. med IFB-200) og kontrollytte på hver enkelt optager (f.eks. med ERX-3TCD).

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

573.522 Zaxcom ZFR-200 lommeoptager, 1xAA batteri

573.523 Zaxcom ZFR-200S stereo lommeoptager, 1xAA batteri

573.524 Zaxcom ZFR-300 lommeoptager, 2xAA batteri

573.525 Zaxcom ZFR-300S stereo lommeoptager, 2xAA batteri

 

Zaxcom ZFR-200 og ZFR-300

 

Zaxcm Audio ZFR-200 og ZFR-300

ZFR-200 og ZFR-300 svarer til senderne TRX-LT3 og TRX-LA3, blot uden RF sender delen. De er derfor yderst kompakte højkvalitets optagere, velegnet til såvel "diskret overvågning" og som body-mount multispors optagere til f.eks. reality shows, hvor alle deltagere skal optages. Og takket være den indbyggede tidskode generator med ZaxNet modtagelse vil alle enheder være i perfekt sync.
Ved fri bevægelse over store områder kan der bare sættes flere IFB-200 sendere op på udvalgte steder, og ZFR enhederne vil automatisk jamsynce deres interne generator, når de kommer i nærheden af en af dem.
Ligesom TRX senderne kan ZFR optagerne styres og monitoreres via ZaxNet. Man kan således stille gain (f.eks. med IFB-200) og kontrollytte på hver enkelt optager (f.eks. med ERX-3TCD).

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

573.522 Zaxcom ZFR-200 lommeoptager, 1xAA batteri

573.523 Zaxcom ZFR-200S stereo lommeoptager, 1xAA batteri

573.524 Zaxcom ZFR-300 lommeoptager, 2xAA batteri

573.525 Zaxcom ZFR-300S stereo lommeoptager, 2xAA batteri

   

 

Zaxcom NeverClip logo

 

 

Zaxcom NeverClip ikon

 

 

 

 

 

Glenn Sanders fortæller om Zaxcom NeverClip

NB! Hop frem til 30:00 - starten er om ZaxMax

NeverClip er ligesom mange andre af Zaxcom's unikke faciliteter så indlysende, at det er svært at forstå, at ingen andre har gjort det før.
Dynamikområdet. Nutidens optageudstyr har efterhånden fået bedre og bedre forforstærkere med et ret stort dynamikområde. Nogle lyder naturligvis bedre end (mange) andre, men langt de fleste har et virkeligt stort dynamikområde.
På samme tid optager men nu som standard i 24-bit på sit medie, og det giver ligeledes et meget stort dynamikområde. Faktisk omkring 140dB.

Problemet. Og så skulle man jo tro, at alt var fint. Men ind imellem de to ting sidder der en A/D converter, der slet ikke kan følge med. For selv de bedste på markedet har et reelt dynamikområde på ca. 117dB.
Så det vil i praksis sige, at man i bedste fald først skærer en stor del af dynamikområdet fra det originale signal væk - for så at fylde forskellen op til de 140dB ud med nul'er i massevis. Altså ingen lyd - bare tom digital signal.
Overload og limiters. Som altid vil man gerne lægge indspilningen så højt som muligt for at udnytte det tilgængelige dynamikområde og ikke senere skulle hæve både signal og dermed støjgulv for meget.
Men hvis signalet pludselig stiger kraftigt, så går systemet i overload, og i modsætning til en gammel analog 2" båndmaskine, så lyder digital overload forfærdeligt.
Derfor kobler man en limiter ind "just in case". Men en limiter er stadig forfærdelig - den er bare lidt mindre forfærdelig.
Og det hjælper ikke noget at have ISO tracks, som post kan arbejde på. For limiteren sidder jo på indgangen, så derfor vil alle ISO tracks have den samme limiter forvrængning, som man hører i mixet, bare spredt ud over flere spor.
Så man må vælge mellem lille headroom og dermed risiko for forvrængning, eller for højt støjgulv.

Løsningen er NeverClip. Zaxcom har lavet en løsning med to A/D converters, der er forskudt i niveau. De kombineres så i en DSP processor, der laver et standard signal. I stedet for kun at udnytte 117dB, får man så nu ca. 137dB dynamikområde i mikserens standard 24 bit digital "word", som anvendes i enhver recorder, editor, signalprocessor osv. Der er intet specielt i disse digitale bits, andet end at mange, mange flere af dem er fyldt med reelle lydinformationer end normalt.
For Zaxcom Digital Wireless og ZFR pocket recorder med Neverclip er dynamikområdet ca. 125dB.
Begrænser på indgangen. Fordi man nu har et meget større headroom på sine ISO tracks, er der ingen grund til den drastiske limiter på indgangen. Derfor har Zaxcom udstyr i stedet en soft knee compressor på alle indgange - der kan justeres efter behag og behov.
Trim/gain kontroller på mikseren. Fordi dynamikområdet er så meget større, har man heller ikke behov for hele tiden at justere sin indgangsgain. Naturligvis skal den stilles, når man sætter sin scene op, for de forskellige kilder skal passes til, men man behøver ikke have så stor opmærksomhed på dem under optagelserne for løbende justering.
Derfor behøver man heller ikke fysiske gain knapper på alle indgangene - men har man brug for den, så er indstilling af trim/gain meget simpel:
Så snart man rører ved en mixkontrol/potmeter, så har man direkte adgang til trim level på encoderen ved display'et.

Floating point mikser. Eftersom den interne mikser er 32.bit floating point, så er der masser af plads til den store dynamik internt i mixer DSP processoren, hvor mix faderne regulerer, hvordan de blandes til sum-busserne (mix spor og udgange).
Stereo tracks og ISO tracks
. NeverClip og floating point eller ej, så kan der naturligvis stadig komme signaler, der vil overstyre et eller flere spor. Både de rå ISO og mix-sporene, for 0dB Full Scale er jo stadig 100%, og det kan man ikke komme over.
Stereo/mix sporene er fuldstændigt, som de normalt vil være, og skal håndteres som ethver anden optagelse. Og er der overstyring, så er der overstyring.

Men med ISO sporene er der et trick: Man offset'er niveauet nedad, så man i forhold til en normal indspilning simpelthen ligger 6, 12, 18 eller 24dB under.

I post'en vil man så ved import hæve alle ISO sporende tilsvarende (signalet er jo lige så rent som man startede med, så der kommer ikke noget støj med op), og det hele passer, som det skal. Men er der pludselig høje passager, som ellers ville give forvrængning, så sænker man bare niveau'et i den passage på det pågældende ISO spor, og så har stadig krystalklar og uforvrænget lyd.

Kort og godt: "More signal - less noise!"

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

Zaxcom Audio Zax-Max

digital location mixer/recorder

  • Generelt
  • Detaljer
  • NeverClip
  • Manual/brochure

Zaxcom ZaxMax

 

Zaxcom Audio Zax-Max mixer/recorder

ZaxMax er en yderst kompakt location mixer/recorder med 4 mikrofon indgange samt både analog og digitale linieindgange og 8 spors optager. Den er mindre (på alle leder) end en Sound Devices 633, men har både flere indgange og faciliteter, heriblandt fuld router, automix osv., og den kan oven i købet fås med indbygget stereo kamera link for overførsel af stereo lyd og tidskode i en kvalitet, der matcher en kablet forbindelse, uden behov for ekstra strømkilde, kabler osv.
ZaxMax er dermed markedets mest alsidige mini digital mikser/optager med bl.a.
* 4 mic/line, 2 line og 2x2 AES/EBU kanaler (normal eller AES-42)
* 10 kanalers automix

* Fuld matrix for routing ind- og udgange
* 8 spors optagelse
* NeverClip sikrer ca. 135dB dynamikområde på ISO-tracks
* Mulighed for indbygget stereo + tidskode kamera link sender

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

616.312 Zaxcom Zax-Max 10-input mixer med 8-track recorder
616.315 Zaxcom indbygget kamera link sender optil til Zax-Max

Zaxcom ZaxMax

 

Zaxcom Audio Zax-Max mixer/recorder

ZaxMax er en yderst kompakt location mixer/recorder med 4 mikrofon indgange samt både analog og digitale linieindgange og 8 spors optager. Den er mindre (på alle leder) end en Sound Devices 633, men har både flere indgange og faciliteter, heriblandt fuld router, automix osv., og den kan oven i købet fås med indbygget stereo kamera link for overførsel af stereo lyd og tidskode i en kvalitet, der matcher en kablet forbindelse, uden behov for ekstra strømkilde, kabler osv.
ZaxMax er dermed markedets mest alsidige mini digital mikser/optager med bl.a.
* 4 mic/line, 2 line og 2x2 AES/EBU kanaler (normal eller AES-42)
* 10 kanalers automix

* Fuld matrix for routing ind- og udgange
* 8 spors optagelse
* NeverClip sikrer ca. 135dB dynamikområde på ISO-tracks
* Mulighed for indbygget stereo + tidskode kamera link sender

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

616.312 Zaxcom Zax-Max 10-input mixer med 8-track recorder
616.315 Zaxcom indbygget kamera link sender optil til Zax-Max

 
  Tekniske data

 

 

   

 

Zaxcom NeverClip logo

 

 

Zaxcom NeverClip ikon

 

 

 

 

 

Glenn Sanders fortæller om Zaxcom NeverClip

NB! Hop frem til 30:00 - starten er om ZaxMax

NeverClip er ligesom mange andre af Zaxcom's unikke faciliteter så indlysende, at det er svært at forstå, at ingen andre har gjort det før.
Dynamikområdet. Nutidens optageudstyr har efterhånden fået bedre og bedre forforstærkere med et ret stort dynamikområde. Nogle lyder naturligvis bedre end (mange) andre, men langt de fleste har et virkeligt stort dynamikområde.
På samme tid optager men nu som standard i 24-bit på sit medie, og det giver ligeledes et meget stort dynamikområde. Faktisk omkring 140dB.

Problemet. Og så skulle man jo tro, at alt var fint. Men ind imellem de to ting sidder der en A/D converter, der slet ikke kan følge med. For selv de bedste på markedet har et reelt dynamikområde på ca. 117dB.
Så det vil i praksis sige, at man i bedste fald først skærer en stor del af dynamikområdet fra det originale signal væk - for så at fylde forskellen op til de 140dB ud med nul'er i massevis. Altså ingen lyd - bare tom digital signal.
Overload og limiters. Som altid vil man gerne lægge indspilningen så højt som muligt for at udnytte det tilgængelige dynamikområde og ikke senere skulle hæve både signal og dermed støjgulv for meget.
Men hvis signalet pludselig stiger kraftigt, så går systemet i overload, og i modsætning til en gammel analog 2" båndmaskine, så lyder digital overload forfærdeligt.
Derfor kobler man en limiter ind "just in case". Men en limiter er stadig forfærdelig - den er bare lidt mindre forfærdelig.
Og det hjælper ikke noget at have ISO tracks, som post kan arbejde på. For limiteren sidder jo på indgangen, så derfor vil alle ISO tracks have den samme limiter forvrængning, som man hører i mixet, bare spredt ud over flere spor.
Så man må vælge mellem lille headroom og dermed risiko for forvrængning, eller for højt støjgulv.

Løsningen er NeverClip. Zaxcom har lavet en løsning med to A/D converters, der er forskudt i niveau. De kombineres så i en DSP processor, der laver et standard signal. I stedet for kun at udnytte 117dB, får man så nu ca. 137dB dynamikområde i mikserens standard 24 bit digital "word", som anvendes i enhver recorder, editor, signalprocessor osv. Der er intet specielt i disse digitale bits, andet end at mange, mange flere af dem er fyldt med reelle lydinformationer end normalt.
For Zaxcom Digital Wireless og ZFR pocket recorder med Neverclip er dynamikområdet ca. 125dB.
Begrænser på indgangen. Fordi man nu har et meget større headroom på sine ISO tracks, er der ingen grund til den drastiske limiter på indgangen. Derfor har Zaxcom udstyr i stedet en soft knee compressor på alle indgange - der kan justeres efter behag og behov.
Trim/gain kontroller på mikseren. Fordi dynamikområdet er så meget større, har man heller ikke behov for hele tiden at justere sin indgangsgain. Naturligvis skal den stilles, når man sætter sin scene op, for de forskellige kilder skal passes til, men man behøver ikke have så stor opmærksomhed på dem under optagelserne for løbende justering.
Derfor behøver man heller ikke fysiske gain knapper på alle indgangene - men har man brug for den, så er indstilling af trim/gain meget simpel:
Så snart man rører ved en mixkontrol/potmeter, så har man direkte adgang til trim level på encoderen ved display'et.

Floating point mikser. Eftersom den interne mikser er 32.bit floating point, så er der masser af plads til den store dynamik internt i mixer DSP processoren, hvor mix faderne regulerer, hvordan de blandes til sum-busserne (mix spor og udgange).
Stereo tracks og ISO tracks
. NeverClip og floating point eller ej, så kan der naturligvis stadig komme signaler, der vil overstyre et eller flere spor. Både de rå ISO og mix-sporene, for 0dB Full Scale er jo stadig 100%, og det kan man ikke komme over.
Stereo/mix sporene er fuldstændigt, som de normalt vil være, og skal håndteres som ethver anden optagelse. Og er der overstyring, så er der overstyring.

Men med ISO sporene er der et trick: Man offset'er niveauet nedad, så man i forhold til en normal indspilning simpelthen ligger 6, 12, 18 eller 24dB under.

I post'en vil man så ved import hæve alle ISO sporende tilsvarende (signalet er jo lige så rent som man startede med, så der kommer ikke noget støj med op), og det hele passer, som det skal. Men er der pludselig høje passager, som ellers ville give forvrængning, så sænker man bare niveau'et i den passage på det pågældende ISO spor, og så har stadig krystalklar og uforvrænget lyd.

Kort og godt: "More signal - less noise!"

Zaxcom Audio Nomad

digital location mixer/recorder

  • Generelt
  • Detaljer
  • NeverClip
  • ZaxNet
  • Manual/brochure

Zaxcom Nomad med FP8

 

Zaxcom Nomad med FP8 fader modul

Nomad er en meget avanceret location mixer/recorder med 6 mikrofon
indgange samt både analog og digitale linieindgange og 10 eller 12 spors optager afhængig af model. Den er markant mindre og lettere end f.eks. Sound Devices 688/664, og indeholder en lang række unikke faciliteter, som ingen anden kan tilbyde.
Nomad Lite er den mindste model med 6 mix busser og 10 spor.

Nomad 10 og 12 har hhv. 16 og 18 mix busser samt 10 og 12 spor.
De har også 18 kanalers automixer, 8 AES/EBU kanaler, og integreret ZaxNet sender/modtager, der gør det muligt at styre forforstærkerne i Zaxcom Digital Wireless sendere direkte fra mikserens fader, sende tidskode og kontrollyd til kameramodtagere, scriptere osv.

Nomad er kort og godt markedets mest avancerede location mixer/optager:
* 6 mikrofon/linie indgange, analog linie og 8 kanaler AES/EBU (12+12)
* 10 eller 12 spors optager med fuld matrix på alle kombinationer
* Automix med 18 kanaler (Nomad 10 og 12)
* NeverClip sikrer ca. 135dB dynamikområde på ISO track
* ZaxNet med Wireless styring, IFB, TC distribution og returlyd (10+12)
* Mulighed for montering af FP-8 med 8 ekstra potmetre

* Mulighed for tilkobling af Oasis faderpanel med mange funktioner
* Mulighed for styring via Nomad Touch interface

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

616.324 Zaxcom Nomad Lite 16 input mixer med 10 track optager
616,325 Zaxcom Nomad 10 16 input mixer med 10 track optager, ZaxNet og automix
616.326 Zaxcom Nomad 12 16 input mixer med 12 track optager, ZaxNet og automix

616.328 Zaxcom FP8 drejefader panel til Nomad

Zaxcom Nomad med FP8

 

Zaxcom Nomad med FP8

Nomad er en meget avanceret location mixer/recorder med 6 mikrofon
indgange samt både analog og digitale linieindgange og 10 eller 12 spors optager afhængig af model.
Nomad Lite er den mindste model med 6 mix busser og 10 spor.

Nomad 10 og 12 har hhv. 16 og 18 mix busser samt 10 og 12 spor.
De har også 18 kanalers automixer, 8 AES/EBU kanaler, og integreret ZaxNet sender/modtager, der gør det muligt at styre forforstærkerne i Zaxcom Digital Wireless sendere direkte fra mikserens fader, sende tidskode og kontrollyd til kameramodtagere, scriptere osv.

Nomad er kort og godt markedets mest avancerede location mixer/optager:
* 6 mikrofon/linie indgange, analog linie og 8 kanaler AES/EBU (12+12)
* 10 eller 12 spors optager med fuld matrix på alle kombinationer
* Automix med 18 kanaler (Nomad 10 og 12)
* NeverClip sikrer ca. 135dB dynamikområde på ISO track
* ZaxNet med Wireless styring, IFB, TC distribution og returlyd (10+12)
* Mulighed for montering af FP-8 med 8 ekstra potmetre

* Mulighed for tilkobling af Oasis faderpanel med mange funktioner
* Mulighed for styring via Nomad Touch interface

Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

616.324 Zaxcom Nomad Lite 16 input mixer med 10 track optager
616,325 Zaxcom Nomad Lite 16 input mixer med 10 track optager, ZaxNet og automix
616.326 Zaxcom Nomad Lite 16 input mixer med 12 track optager, ZaxNet og automix

616.328 Zaxcom FP8 drejefader panel til Nomad

 
  Tekniske data

 

 

 

Zaxcom NeverClip logo

 

 

Zaxcom NeverClip ikon

 

 

 

 

 

Glenn Sanders fortæller om Zaxcom NeverClip

NB! Hop frem til 30:00 - starten er om ZaxMax

NeverClip er ligesom mange andre af Zaxcom's unikke faciliteter så indlysende, at det er svært at forstå, at ingen andre har gjort det før.
Dynamikområdet. Nutidens optageudstyr har efterhånden fået bedre og bedre forforstærkere med et ret stort dynamikområde. Nogle lyder naturligvis bedre end (mange) andre, men langt de fleste har et virkeligt stort dynamikområde.
På samme tid optager men nu som standard i 24-bit på sit medie, og det giver ligeledes et meget stort dynamikområde. Faktisk omkring 140dB.

Problemet. Og så skulle man jo tro, at alt var fint. Men ind imellem de to ting sidder der en A/D converter, der slet ikke kan følge med. For selv de bedste på markedet har et reelt dynamikområde på ca. 117dB.
Så det vil i praksis sige, at man i bedste fald først skærer en stor del af dynamikområdet fra det originale signal væk - for så at fylde forskellen op til de 140dB ud med nul'er i massevis. Altså ingen lyd - bare tom digital signal.
Overload og limiters. Som altid vil man gerne lægge indspilningen så højt som muligt for at udnytte det tilgængelige dynamikområde og ikke senere skulle hæve både signal og dermed støjgulv for meget.
Men hvis signalet pludselig stiger kraftigt, så går systemet i overload, og i modsætning til en gammel analog 2" båndmaskine, så lyder digital overload forfærdeligt.
Derfor kobler man en limiter ind "just in case". Men en limiter er stadig forfærdelig - den er bare lidt mindre forfærdelig.
Og det hjælper ikke noget at have ISO tracks, som post kan arbejde på. For limiteren sidder jo på indgangen, så derfor vil alle ISO tracks have den samme limiter forvrængning, som man hører i mixet, bare spredt ud over flere spor.
Så man må vælge mellem lille headroom og dermed risiko for forvrængning, eller for højt støjgulv.

Løsningen er NeverClip. Zaxcom har lavet en løsning med to A/D converters, der er forskudt i niveau. De kombineres så i en DSP processor, der laver et standard signal. I stedet for kun at udnytte 117dB, får man så nu ca. 137dB dynamikområde i mikserens standard 24 bit digital "word", som anvendes i enhver recorder, editor, signalprocessor osv. Der er intet specielt i disse digitale bits, andet end at mange, mange flere af dem er fyldt med reelle lydinformationer end normalt.
For Zaxcom Digital Wireless og ZFR pocket recorder med Neverclip er dynamikområdet ca. 125dB.
Begrænser på indgangen. Fordi man nu har et meget større headroom på sine ISO tracks, er der ingen grund til den drastiske limiter på indgangen. Derfor har Zaxcom udstyr i stedet en soft knee compressor på alle indgange - der kan justeres efter behag og behov.
Trim/gain kontroller på mikseren. Fordi dynamikområdet er så meget større, har man heller ikke behov for hele tiden at justere sin indgangsgain. Naturligvis skal den stilles, når man sætter sin scene op, for de forskellige kilder skal passes til, men man behøver ikke have så stor opmærksomhed på dem under optagelserne for løbende justering.
Derfor behøver man heller ikke fysiske gain knapper på alle indgangene - men har man brug for den, så er indstilling af trim/gain meget simpel:
Så snart man rører ved en mixkontrol/potmeter, så har man direkte adgang til trim level på encoderen ved display'et.

Floating point mikser. Eftersom den interne mikser er 32.bit floating point, så er der masser af plads til den store dynamik internt i mixer DSP processoren, hvor mix faderne regulerer, hvordan de blandes til sum-busserne (mix spor og udgange).
Stereo tracks og ISO tracks
. NeverClip og floating point eller ej, så kan der naturligvis stadig komme signaler, der vil overstyre et eller flere spor. Både de rå ISO og mix-sporene, for 0dB Full Scale er jo stadig 100%, og det kan man ikke komme over.
Stereo/mix sporene er fuldstændigt, som de normalt vil være, og skal håndteres som ethver anden optagelse. Og er der overstyring, så er der overstyring.

Men med ISO sporene er der et trick: Man offset'er niveauet nedad, så man i forhold til en normal indspilning simpelthen ligger 6, 12, 18 eller 24dB under.

I post'en vil man så ved import hæve alle ISO sporende tilsvarende (signalet er jo lige så rent som man startede med, så der kommer ikke noget støj med op), og det hele passer, som det skal. Men er der pludselig høje passager, som ellers ville give forvrængning, så sænker man bare niveau'et i den passage på det pågældende ISO spor, og så har stadig krystalklar og uforvrænget lyd.

Kort og godt: "More signal - less noise!"

Zaxcom ZaxNet logo

 

 

ZaxNet remote control

 

ZaxNet audio og tidskode distribution

 

ZaxNet QC audio

 

ZaxNet QC audio

ZaxNet er et separat trådløst netværk, der fungerer uafhængigt af det primære audio link, der ligger i UHF båndet mellem 512-698MHz.
ZaxNet opererer i 2.4GHz og anvendes til flere formål:
Distribution af lyd. Der kan overføres en enkelt audio kanal via ZaxNet. De fleste enheder kan mikse to kanaler sammen for at overføre dem som én via ZaxNet. Lydkvaliteten er absolut OK, men naturligvis ikke på niveau med den primære programvej over UHF.
Distribution af tidskode og metadata. Med i datastrømmen er også tidskode, der både kan bruges til at låse kamera og lydoptagere op, men også til scriptere, displays osv. Denne del indeholder også informationer som Scene/Take og andre metadata.
Styring af Zaxcom Digital Wireless sendere. Man kan styre en lang række parametre, herunder gain i forforstærkeren, valg af frekvens og RECORD/STOP/PLAY funktionen m.m.

Styring af indgangsforstærkeren gør, at man altid kan tilpasse den forholdene uden at skulle forstyrre skuespilleren/journalisten.
Kontrol lyd. Senderne og de små lomme-optagere kan også sende kontrol lyd via ZaxNet til brug for at checke live lyden uden brug af en UHF modtager eller for at høre optagelsen på det indbyggede kort.

Sender og/eller modtager. Flere enheder har både ZaxNet sender og modtager i samme enhed, og alt efter funktion kan man så vælge, hvilken vej datastrømmen skal gå. Hvor det er relevant findes der også kombi-funktioner, så enheden f.eks. vil modtage tidskode, og når den så selv er låst op, vil den starte med at sende medhørslyd den anden vej.

Se skemaet nedenfor med et overblik over hvilke enheder, der har hvilke ZaxNet faciliteter.

 

 

 

Sender
ZaxNet audio,
tidskode og

remote control

Sender
QC audio
(ca. 3m)
Modtager
ZaxNet
tidskode
Modtager
ZaxNet audio
Modtager
Zaxnet
remote control
TRX-LA3/LT3/743
X
X
X

ZMT-3

X
X
X
TRX-FB3
X
X
X
X
TRX-900CL
X
X
X

ZFR-200/300

X
X
X

QRX-200/300/212

RX-200/SRX-220

QRX-235/335 med QIFB
X
X
X
Nomad 10/Nomad 12
X
X
IFB-200
X
X
X
ERX-3TCD
X
X
 
Udgåede modeller:
TRX-LA2/LT2/742
X
X
X
TRX-900LT/LA
X
X
ERX-2TCD
X

 

Zaxcom Audio Oasis
mixer panel til Nomad
  • Generelt
  • Detaljer
  • Manual/brochure

Zaxcom Oasis setup

 

Zaxcom Oasis mikser, Nomad og touchscreen

Oasis er et kompakt med meget alsidigt faderpanel til brug med Nomad 12 mixer/recorder enheden.
Oasis har 8 motoriserede faders, der kan anvendes i 3 aktive fader banks for hurtig og avanceret styring af mange kanaler og opsætninger.
Der der desuden hardware trim potmetre, dedikerede PFL, transport, o routing knapper.
Den medfølgende touchscreen software/interface giver en avanceret og brugervenlig betjening af systemet og adskillige ekstra faciliteter, herunder direkte adgang til metadata styring, MP3 recorder og transfer via mail, WiFi og FTP upload. Windows tablet medfølger ikke.
* 8 motoriserede fader med 3 aktive lag
* Direkte redigering af metadata
* ZaxNet styring af trådløse sendere m.v.
* Indbygget hub styring for sammenkobling af flere options.
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

616.352 Zaxcom Oasis faderpanel til Nomad 12

 

Zaxcom Oasis setup

 

Zaxcom Oasis mikser, Nomad og touchscreen

Oasis er et kompakt med meget alsidigt faderpanel til brug med Nomad 12 mixer/recorder enheden.
Oasis har 8 motoriserede faders, der kan anvendes i 3 aktive fader banks for hurtig og avanceret styring af mange kanaler og opsætninger.
Der der desuden hardware trim potmetre, dedikerede PFL, transport, o routing knapper.
Den medfølgende touchscreen software/interface giver en avanceret og brugervenlig betjening af systemet og adskillige ekstra faciliteter, herunder direkte adgang til metadata styring, MP3 recorder og transfer via mail, WiFi og FTP upload. Windows tablet medfølger ikke.
* 8 motoriserede fader med 3 aktive lag
* Direkte redigering af metadata
* ZaxNet styring af trådløse sendere m.v.
* Indbygget hub styring for sammenkobling af flere options.
Brug fanebladene ovenfor og se mere.

 

616.352 Zaxcom Oasis faderpanel til Nomad 12

 
  Tekniske data

 

 

   

 

[an error occurred while processing this directive]
[an error occurred while processing this directive]